Ensin yksi huomio: viimeksi toko-treeneissä tajusin (juu ihan oma-aloitteisesti) miksi meidän paikallaanolo on ollut niin vaikeaa. Mä olen opettanut sitä pääsääntöisesti olemaan paikallaan maassa makaamalla, siis ensin MAAHAN ja sitten PAIKKA. No koira on jäänyt siihen. Olen kävelyt eteenpäin ja pysähtynyt naama koiraan päin. Odotellut hetken ja huutanut TÄNNE. Joskus olen myös mennyt takaisin koiran luokse ja palkannut, mutta enemmän käyttänyt tuota TÄNNE käskyä. Tai sitten olen jatkanut matkaani pysähtymättä ja huutanut SEURAA, jolloin koira on hienosti tullut vireen (en voi väittää että juuri sivulle) ja jatkanut seuraamista.

Joka tapauksessa, olen itse näköjään tyhmyyttäni opettanut koiran olemaan valmiina nousemaan PAIKKA-paikasta ja tulemaan luokseni. Se tavallaan odottaa jatkuvasti sitä lähtöä. Nyt treeneissä kun teinkin niin, että annoin koiralle PAIKKA-käskyn ja kävelin pois ja tulin takaisin palkkaamaan sitä, se ihan selvästi oli rauhallisempi ja jopa tajusi, että kannattaa vaan odotella niin äippä tuo palkkaa.

Varmaan olisi alusta saakka pitänyt saada ensin kunnolla opetettua niin päin, että AINA itse takaisin koiran luokse palkkaamaan ja vasta sitten kun tämä varmasti toimii niin sitten vasta  paikalta nouseminen. Ainakin Ronjalla tuntuu olevan niin. Voi toimia hyvin jollain toisella koiralla.

Sitten haaveita: Eli BH-koe on se meidän ykkötavoite. BH-kokeeseen liittyen yksi haave on saada koira seuraamaan sivulla. Laahustaa vähän siinä takana. Mikäli tähän jollakin hyviä vinkkejä tai harjoitteita niin mielellään otetaan vastaan.

Lisäksi äärettömän mielenkiintoista olisi päästä koiran kanssa jälkikoulutukseen. Kurssejahan on, mutta suurin osa pk-rotuisille. Tampereen seudeulla toimivat pelastusjälkeä treenaavat eivät kuulemma ota uusia koiria mukaan tällähetkellä. Luennoille pääsisi kyllä, mutta mä olen niin huono luennoilla käymään, enemmänkin pitäisi päästä käytännönjuttuihin koiran kanssa johonkin ryhmään. Yksin tahkoaminen hiipuu aika nopeaan. Onneksi meidän pienestä koulutusryhmästä jokunen on menossa yhdelle pk-jälkikurssille ja ehkä heiltä sitten vinkkejä saadaan. Lisäksi yksi on harrastanut verijälkeä, että sitäkin on jossain vaiheessa ehkä tiedossa.

Ei kuvia tälläkertaa. Yöllä on satanut näköjään räntää. Ja taas on valkoista.