Aina vaan on märkää ja pimeää. Joka kerta kun me tullaan lenkiltä äippä näyttää mulle kylppäriä ja sanoo "pesulle" ja mä menen kiltisti odottamaan, että se tulee pesemään mun tassut ja vähän masuakin. Mä nostelen tassuja, koska sieltä suihkusta tulee niin älyttömän märkää vettä, että välillä se mua vähän yököttää, mutta puhdasta tulee.

Tänään illalla meidän lapset lähti kavereilleen yökylään ja me lähdettiin sitten kylään mummolaan. Ei se kaukana ole, mutta autolla mentiin. Mä en ole pitkään aikaan ollut missään kyläilemässä - sisällä siis. Pentuna olin jonkin verran, mutta eipä noi kamalasti kerkee missään kyläilläkkään.

Mä olin toooooosi ilonen kun pääsin mukaan ja päätin sitten käyttäytyä kunnolla myös. Kunnolla käyttäytyminen tarkottaa sitä, että mummon pöydältä ei saa ottaa kakkua ja sitten se tarkoittaa sitä, että kun mummo istuu tuolissa niin sen syliin ei saa kiivetä, eikä myöskään sen vaaleille kangassohville. Mulle tuli kamala jano ja mulle laitettiin kylppärin lattialle vettä kippoon. Äippä väittää, että mulla on eriparihuulet kun niistä loiskuu niin kamalasti vettä lattialle - pärskähtelee sieltä sivuista. Mun mielestä sillee kuuluukin olla.

Mä vahdin tooooosi tarkasti kun ihmisille tarjoiltiin keksejä ja kakkua, mutta en kehdannu laittaa sentään kuonoa siihen pöydän päälle niinkuin kotona, vaikka pöytä taisi olla vähän matalammallakin kuin kotona. Äippä oli tosi mielissään kun en kuolannut pöytää. Mummo sitten vei mulle sinne kylppäriin ihan pikkuriikkisen palan kuivakakkua, se varmaan ajatteli, että jäisin sitten sinne vesikipon viereen sitä syömään, mutta hotkis-vaan ja se oli jo nielaistu ja astelin mummon perässä sitten takas keittiöön. Tämä tyttö ei turhia vitkastele. Mutta muuta en sitten saanutkaan. Ajettiin autolla kotiin ja mä olin niin väsähtänyt  tuosta reissusta (joka kesti vajaat kaks tuntia - huh ) että päätin mennä heti nukkumaan. Siellä oli niin kuumakin, että onneksi meillä sentään voi nukkua tuossa ulkoeteisessä missä on vaan muutama plussa-aste. On se vaan niin ihanaa.

Nukkumisesta puheenollen, mulla on äipän mielestä kummat iltarutiinit. Kun äippä ja iskä kattoo telkkaa, niin mä saatan nukahtaa lattialle ja nukkua toooosi sikeesti. Sitten ne siitä hipsii sänkyyn ja sammuttelee valot niin mä jään nukkumaan olkkariin. Mä odotan, että kaikki valot on sammutettu ja ne on varmasti jo ehtineet sänkyyn (joskus äippä ehtii jo nukahtaakkin) ja sitten mä laahustan niitten sängyn viereen herättään äippää. Se tarkottaa sitä, että mulla on äipälle vielä asiaa ja se asia on aina se, että tule äippä kiltti päästään mut ulkoeteisen sohvalle nukkumaan. Ja äippä nousee ja päästää mut ja sitten me nukutaan kaikki. Joskus äippä yrittää saada mua menemään ulkoeteiseen jo ennen kun se itse kaatuu sänkyyn, mutta mä en suostu. Mä haluan valvoa että kaikki muut menee varmasti nukkumaan ja niillä on kaikki hyvin ja sitten vasta mä menen itse oikeesti nukkumaan.

Semmoista tällä kertaa...huomenna päivä uus. Silmätulehdus on jo laantunut. Äippä päätti että laitetaan kuitenkin sunnuntaina vielä tippoja ja sitten lopetetaan. Mä vaan toivon, ettei sitä tulehdusta aiheuttanut (tai ylläpidä) mitkään näppylät vilkkuluomen alla. Mulla oli niitä pentuna ja sitten jouduin siihen nukutusoperaatioon...