Meillä on nykyään tosi pimeää.  Aina illalla kun me lähdetään viimeiselle lenkille tai sitten aikaisin aamulla on pimeää. Äippä ei tykkää pimeästä, mutta se nyt ei välillä tykkää monesta muustakaan asiasta. On meillä tässä tiellä katulamput, mutta ei ne yöllä pala. Muutaman kerran ollaan käyty aamulla pissalenkillä niin aikaisin, että ne ei ole ollut päällä.

Toissapäivänä varsinkin. Me mentiin äipän kanssa tohon pihaan ja mä näin heti, että siellä pimeässä oli varaston nurkalla iso mörkö. Mä murisin sille hiljaa ja tosi matalalla äänellä. Sitten äippä sano, että nyt kyllä mennään eteenpäin. Samoin eilen iltalenkillä mä näin tuossa yhden "maajussin" ladon nurkalla sen saman mörön ja murisin. Sillon katulamputkin oli vielä päällä.

Älkää luulkokkaan, että mua olis pelottanu, mulla oli häntä kaarella selän päällä. Mä vaan ajattelin vähän pelotella sitä mörköä, ettei äipän tarvi pelätä. Äippä kyllä väittää, että kyllä mäkin vähän pelkään pimeää, mutta se ei ole totta.

Äippä askarteli viikonloppuna meille tuohon pihaan kaksi valaisintoppaa. Puutolpat löytyi iskän varastosta, samoin niille metallijalat, jotka äippä hakkas maan sisään. Sitten me maalattiin ne tolpat ruskealla öljymaalilla, mikä löyty varastosta kanssa ja laitettiin niihin tytön ostamat lyhdyt kiinni. Nyt mörkö ei varmana uskalla enää tulla meidän pihaan.

Äippä kyllä vähän vinkkas, että se meidän mörkö voi olla kettukin. Yks aamu se kettu hyppäs ojasta ihan meidän eteen pimeessä...jäi seisomaan siihen ja vilahti sitten takaisin puskaan. Äippä väittää, että mä en ehtiny edes tajuta koko kettua, mutta kyllähän mä sen näin. Ajattelin, että turhaa mun on sitä hätyyttää, kun oli muutenkin jo niin pelokkaan näköinen kun raukka joutuu pimeässä kulkemaan, eikä sillä ole edes lamppua mukana....